Paste this code as high in the of the page as possible:

מאמרים | זכיינות

זכיינות

זכיינות היא שיטה ניהולית להפצת מוצרים או שירותים, שבה חברה מזכה מעניקה לזכיין זכות בד"כ לתקופה מוגבלת, לשימוש בסימני מסחר, במוניטין, ובשיטות עסקיות לשם מכירת המוצרים או השירותים של החברה המזכה ובד"כ בטריטוריה ספציפית. כל זאת נעשה בהתאם לחוקים ונהלים הנקבעים על ידי החברה המזכה.
בתמורה לכך על הזכיין לשלם לרשת המזכה דמי זיכיון. תשלום דמי הזיכיון בד"כ נחלקים לשניים. התשלום הראשון הוא דמי הזיכיון הראשוניים שזהו תשלום חד פעמי והחלק השני זה תשלום קבוע של תמלוגיים חודשיים אשר לרוב הם נגזרת של המחזור החודשי של העסק. בחלק גדול מעסקי הזכיינות יש גם תשלום עבור השתתפות הזכיין בקרן פרסום

יתרונות:

1. מצד אחד ניהול עסקים עצמאיים, מצד שני קבלת תמיכה מקצועית ולייווי תהליך הזכיינות.
2. המזכה הינו גוף מקצועי, מנוסה ומוכר, דבר שמקטין את הסיכון ברכישת רישיון הזכיינות.
3. למזכה יש אינטרס בהצלחת הזיכיון.
4. מקצועיות - המזכה מעביר לזכיין את הידע המקצועי הנדרש, חוזים, שיטות עבודה, שיטות שיווק וניהול. הסיכון לטעות נמוך יותר.
5. מוניטין - הצטרפות למותג ידוע ומושך לקוחות מהיום הראשון לפתיחה.

חסרונות:

1. תקופת הזיכיון לרוב הינה תקופה מוגבלת בזמן.
2. עלויות גבוהות יחסית:  ברכישת הזיכיון ותשלום התמלוגים החודשיים, הקמת הסניף לאחר רכישת הזכיינות, שיפוץ הנדרש לעיתים קרובות יחסית, רכישת מוצרים יקרים לצורך התאמת העסק לסטנדרט הנהוג ברשת.
3. העצמאות מוגבלת. הזכיין משקיע ממון רב אך הוא אינו "בעל הבית". הוא כפוף להחלטות המזכה, לשיטת עבודתו ולדרישותיו. 
4. עמדת מיקוח נחותה בד"כ מול הרשת
5. מגבלה על מכירת הזיכיון – ניתן למכור את הזיכיון לצד ג' רק באישור הרשת.

להפןך את העסק לרשת:
זכיינות הינה דרך מוצלחת ביותר להרחבת העסק שלך, לגיוס הון, הגדלת ההכנסות, השגת נתח שוק משמעותי, פיתוח המותג והגדלת ערכו של העסק. עם זאת, הפיכת העסק שלך לעסק בזכיינות באופן שלא תוכנן נכון עלולה לפגוע בהצלחת העסק.

על פניו נראית שיטת הזכיינות כשיטה פשוטה: עליך למכור את זכות השימוש במותג שלך ואת הידע העסקי שלך לזכיין, ובתמורה, לקבל ממנו תשלום עבור עזרתך בהפעלת העסק. 

לעתים בעלי עסקים מבססים את החלטתם להפוך לרשת בזיכיון על ציפייה לא מציאותית של רווחיות גדולה תוך זמן קצר.
אך בפועל ההכנסות מדמי הזיכיון מראש ומהתמלוגים השוטפים אינן רווח טהור למוכר הזיכיון - חלק גדול מעמלות אלו נדרש לכיסוי עלויות מציאת הזכיינים, הדרכתם והתמיכה בהם. 

לעיתים קרובות בעלי עסקים פונים לזכיינות כמענה להתמודדות עם בעיות כוח אדם ולשם הכנסת הון לעסק אשר נדרש לצמיחתו. זה נשמע קל:  זכייניות מגדילה את ההכנסה ליחידת העסק, לאור ההשקעה ההונית שביצע בעל הזיכיון ולאור מחויבותו של בעל הזיכיון לעסק. התוצאה היא הגדלת ההכנסה לגורם המוכר את הזיכיון מתמלוגים, דמי זיכיון, רווח סיטונאי וכד'. עם זאת נדרש לך זכיין טוב, מיקום איכותי, הכשרה מוצלחת ומערכת תמיכה עסקית נכונה. 

הסביבה העסקית כיום תחרותית יותר ומורכבת יותר מאי פעם. הגדלת העסק שלך היא הזדמנות מרגשת ובחירת האסטרטגיה הנכונה לצמיחה יכולה להוות את ההבדל בין הצלחה לכישלון. 
חשוב להדגיש כי בישראל אין חוק שמסדיר את נושא הזכיינות אולם בשנת 2005 כתב המרכז לקידום זכיינות בישראל את הקוד האתי בו נקבע סטנדרט התנהלות ראוי בין רשת מזכה וזכיינה. מומלץ בטרם רכישת זיכיון לוודא כי הרשת חתמה ומחוייבת לכללי הקוד האתי.

מט"י - המרכז לטיפוח יזמות בירושלים (ע"ר) מעניק ייעוץ וליווי עסקי, מסייע בגיוס מימון לעסק ומקיים קורסים והדרכות ליזמים ולבעלי עסקים. 
הרעיון שלך - הניסיון והמקצועיות שלנו.

רוצים ללמוד, להקים עסק או לקבל הלוואה מיוחדת?
אל תסתבכו! בחרו את אחת מהאופציות ואחד היועצים שלנו יחזור אליכם.
כן, אני רוצה להמשיך להיות בקשר!
תודה על פנייתכם
ההודעה התקבלה במערכת,
נציג שלנו יחזור אליכם בקרוב.
השותפים שלנו לדרך
מט"י ירושלים
מט"י  ירושלים מניעים את עולם היזמות קדימה.  חלוצי הפתרונות ליזמים ולבעלי עסקים.