שיווק ומכירות - מה ההבדל
המאמר מאת נטע חורש

רוב העסקים מתחילים לפעול ללא תכנית שיווק. הם מוותרים מראש על השיווק ומתמקדים במכירות, בשל הצורך הדחוף לעמוד בהחזרי הלוואות ותשלומי הוצאות. הם משתדלים לרוץ הכי מהר שהם יכולים, אך שוכחים לעצור ולהסתכל לאן כדאי להם לרוץ.

אז מה זה בעצם שיווק?

פעולות שיווק הן פעולות הכוללות הגדרת קהל היעד שברצוננו שיגיע לעסק, מציאת דרכים להגיע לקהל יעד זה ופעולות שיגרמו ללקוחות פוטנציאלים להיכנס אל העסק או לקנות את מוצריו ושירותיו.

בפעולות אלו נתמקד כאשר נראה שהבעיה היא בהבאת לקוחות מתאימים לעסק ולאו דוקא במכירת המוצרים או השירותים שבו למי שכבר הגיע לעסק.

לעומת זאת, אם נראה כי קל להביא לקוחות מתאימים אל העסק אך קשה למכור להם, כדאי יהיה להתמקד בטכניקות מכירה כגון: הנחות, מבצעים, סידור נכון של החנות ועוד.

כלומר, בשיווק אנו מתמקדים בקביעת האסטרטגיה ובתכנון לטווח ארוך, ואילו במכירות אנו מתמקדים
בביצוע ובהוצאה לפועל של תכנית השיווק.

תוכנית שיווק בסיסית כוללת שלושה שלבים:

1. תצפית על הסביבה (מה מצב השוק ומי הם המתחרים), על הלקוחות (מי הוא קהל היעד, איפה ניתן למצוא אותו) על המוצר והעסק שלי (מאפייני המוצר, קביעת תדמית רצויה לעסק).

2. התאמה בין המוצר, הלקוחות והסביבה (קביעת מחיר בהתאם לקהל היעד ולתדמית הרצויה, קביעת דרכי השיווק המתאימות לקהל היעד, לסביבה).
3. קביעת תחזיות, כגון צפי מכירות ובקרה ומשוב על התהליך.
הקורסים שלנו
מט"י ירושלים
מט"י - המרכז לטיפוח עסקים בירושלים (ע"ר) מעניק ייעוץ וליווי עסקי, מסייע בגיוס מימון לעסק, מקיים קורסים והדרכות ליזמים ובעלי עסקים ועוד. במט"י תקבלו מענה מקצועי ומנוסה לכל ההיבטים של העסק משלב ההקמה ועד לניהול השוטף.
כל הזכויות שמורות © למט"י ירושלים ע"ר 2015